Ο Γενικός Γραμματέας Καταναλωτή, κ. Γιάννης Οικονόμου, τονίζει: «Κάθε καταναλωτής οφείλει να γνωρίζει ποια είναι τα δικαιώματά του, αλλά και τι θα πρέπει να προσέχει, ώστε να επιλέγει σωστά, με βάση τις δικές του ανάγκες. Εκπτώσεις στις τιμές δεν σημαίνει και εκπτώσεις στην ποιότητα και κυρίως στην ασφάλεια και αυτό πρέπει να είναι ξεκάθαρο. Οι πολίτες-καταναλωτές θα πρέπει να κάνουν σωστή έρευνα αγοράς και βέβαια είναι απαραίτητος και ένας προγραμματισμός ανάλογα με τις δυνατότητες, τις ανάγκες και τις επιθυμίες».
Η σωστή ιεράρχηση των πραγματικών αναγκών και η σύγκριση των τιμών ανήκουν στις συμβουλές που δεν πρέπει να ξεχνά κανένας καταναλωτής. Ακόμη το γνωστό «αλλαγές σε εκπτώσεις δεν γίνονται» είναι πέρα ως πέρα παράνομο.
Μόνη εξαίρεση, η περίπτωση στην οποία η χαμηλή τιμή οφείλεται ακριβώς στα ελαττώματα του προϊόντος, για τα οποία ο καταστηματάρχης οφείλει να ενημερώσει τον καταναλωτή.
Όπως επισημαίνει το Ελληνικό Κέντρο Καταναλωτών (ΕΛΚΕΚΑ), οι εκπτώσεις δίνουν την ευκαιρία στους καταναλωτές να επωφεληθούν από τις μειωμένες τιμές των προϊόντων, αλλά ταυτόχρονα κρύβουν και αρκετές παγίδες.
Οι συμβουλές του ΕΛΚΕΚΑ προς τους καταναλωτές είναι:
-Πριν βγείτε για ψώνια να σκεφτείτε καλά τις ανάγκες που έχετε και μη δημιουργείτε τεχνητές, μην πέφτετε θύματα της υπερκατανάλωσης.
-Μην αγοράζετε με τη λογική του φθηνού, εάν δεν το χρειάζεστε, είναι περιττό και δεν έχετε κανένα κέρδος.
-Μην επηρεάζεστε από τη διαφήμιση. Η ωραιοποιημένη εικόνα των προϊόντων, δε σημαίνει ότι ανταποκρίνεται και στην πραγματικότητα.
-Πριν αγοράσετε, κάνετε μια έρευνα αγοράς, συγκρίνετε τιμές και επιλέξετε σωστά.
-Αν αγοράσετε ελαττωματικά προϊόντα, να τα επιστρέψετε αμέσως και να τα αντικαταστήσετε με άλλα ή να πάρετε πίσω τα λεφτά σας.
Οι καταστηματάρχες είναι υποχρεωμένοι να αλλάξουν τα προϊόντα, τα οποία παρουσιάζουν ελάττωμα και αγοράστηκαν την περίοδο των εκπτώσεων.Ο έμπορος μπορεί να αρνηθεί αλλαγή ελαττωματικών ειδών, μόνο εάν το προϊόν είναι σε τιμή προσφοράς λόγω των συγκεκριμένων ελαττωμάτων και εφόσον έχει ενημερώσει σχετικά τον καταναλωτή πριν την αγορά με ανάλογη πινακίδα.
-Κάθε είδος πρέπει να γράφει δύο τιμές. Μία που ίσχυε πριν την έκπτωση και μία που προκύπτει μετά καθώς και το ποσοστό της έκπτωσης.
Προσοχή: το ποσοστό της έκπτωσης πρέπει να αναγράφεται στο καρτελάκι κάθε προϊόντος και όχι στο συνολικό ποσοστό στις βιτρίνες των καταστημάτων.
-Αγοράζετε εποχιακά είδη, μην περιμένετε ότι θα έχετε την ευκαιρία να αγοράσετε μία τηλεόραση ή ένα ψυγείο σε καλή τιμή, αντίθετα μπορεί να πετύχετε καλή τιμή σε ρούχα, παπούτσια και είδη της φετινής μόδας.
-Η αγορά προϊόντων με δόσεις ή πιστωτικές κάρτες, πρέπει να δίνετε προσοχή σε κάθε λεπτομέρεια, για τους όρους που διέπουν αυτή την συνδιαλλαγή.
-Ζητείστε για όλες τις αγορές σας αποδείξεις και μην ξεχνάτε ότι μέρος της ευθύνης έχουν και οι καταναλωτές, εάν στο δρόμο σας γίνει έλεγχος και δεν έχετε απόδειξη, το δε πρόστιμο είναι μεγάλο.
-Αποφύγετε τον συνωστισμό, ανάμεσα στο πολύ κόσμο υπάρχουν και μερικοί που δεν θέλουν να ξοδέψουν, αλλά σκοπεύουν να «ελαφρύνουν» το δικό σας πορτοφόλι.Καταγγείλετε κάθε περίπτωση πλασματικών εκπτώσεων ή ελαττωματικών προϊόντων στο ΕΛΚΕΚΑ (τηλ: 210-3803116 ή στην τηλεφωνική γραμμή της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή 1520, η οποία λειτουργεί από τις 08:00 ως τις 22:00).